Imagine that a new road was planned for construction close to your house. Naturally, you might want to know how much this would impact the noise situation in the area where you live. Currently, what the developers would be able to tell you are numbers called equivalent levels that describe the noise increase in your area. While these numbers may be based on excellent simulations and may be entirely correct, numbers are no substitute for listening!
Hvordan støydempe lette marinefartøy?
Skjold-klassen er en type marinefartøyer som Sjøforsvaret kjøpte inn i perioden 2010 til 2012. Skipene beskrives av Forsvaret selv som verdens raskeste marinefartøyer, men som NRK skriver er korvettene også verstinger når det gjelder helseskadelig støy.
Hvor normal er normal hørsel?
Mange har nok sett Leif Justers harselering med meteorologenes bruk av uttrykket «mot normalt» under værmeldingen før i tiden (hvis du ikke har det kan du se klippet nedenfor). Han gjorde et humoristisk poeng ut av bruken av «det normale».
Normalisering gjøres i mange sammenhenger. Hvis du f.eks. ønsker å si noe om en ny måling du har gjort, kan du sammenligne med det «normale» for å lettere kunne vurdere om verdien du har fått er stor eller liten.
Man finner ofte det normale ved at man tar gjennomsnittet av målinger fra en (stor) gruppe. Hvis du f.eks. tar gjennomsnittet av høyden til alle elevene i klassen (som sikkert alle har gjort en gang i oppveksten) finner man ut hvor høy den «normale» eleven er. Ironisk nok trenger ikke en eneste person å ha denne «normale» verdien, men det er likevel dette som er normalt.
Project: Aircraft noise annoyance in Norway
Aircraft noise unquestionably causes annoyance, but reactions to a given noise exposure vary wildly. The Norwegian Defence Estates Agency and SINTEF ICT Acoustics have teamed up to strengthen the connection between the aircraft noise situation and the annoyance response of airport neighbours.
For this purpose, we have assessed annoyance due to aircraft noise in Norway, by conducting noise annoyance surveys near five Norwegian airports. Respondents were asked about their annoyance from aircraft noise directly, but they also got questions that were more specific, like:
- When during the day are you most annoyed by aircraft noise?
- What kind of flight activities do you consider specifically annoying?
The aim of the research project is to use the obtained data to explain why respondents in different communities respond differently to the same noise dose.
MOVE: Monitoring the noise from individual vehicles in traffic
In the research project MOVE, ARC is investigating methods and systems to estimate the environmental impact of road traffic. The project is financed by the Norwegian Research Council, through the BIA program. MOVE is managed by Acoustic One/Norsonic AS and SINTEF; other partners are NTNU and Norsk Elektro Optikk AS (NEO). The project started in 2012 and will be finished in 2015.
Read more…MOVE: Monitoring the noise from individual vehicles in traffic
Hva er egentlig trykk?
Lyd er noe vi alle har hørt om. Det vi oppfatter som lyd er variasjoner i lufttrykket på trommehinna. Disse variasjonene forplanter seg dypere inn i øret og deretter inn i hjernen. Trykk er derfor sentralt for akustikere og alle andre som jobber med lyd. Her vil jeg minne deg på hvor lufttrykk egentlig kommer fra, og si litt om hvordan lufttrykkets natur begrenser hvor bra øret og mikrofoner egentlig kan bli.